Využíváme cookies pro zajištění snadnějšího použití našich webových stránek. Pokračováním v prohlížení webu předpokládáme, že s tím souhlasíte. Rozumím Více informací

Účetní: náplň práce, plat, vzdělání


Bc. Michaela Prátová
27. 8. 2021
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Obecně platí, že se účetní stará o celý systém účetnictví dané společnosti, živnostníka nebo firmy.

Foto: 123RF

 

Láká vás práce účetní či účetního, ale nevíte přesně, co všechno tato pracovní pozice obnáší? Jaké povinnosti denně musí účetní řešit, jaké je nutné vzdělání a jaké platové ohodnocení může očekávat? Vše se dozvíte v tomto článku.


 
Pod pojmem účetní se skrývá více pozic, než by vás možná napadlo. Každá z nich se věnuje specifické oblasti účetnictví a zaměřuje se na jiné činnosti. Obvykle se u této pozice můžeme setkat s rozdělením na:
  • hlavní účetní,
  • mzdovou účetní,
  • řadovou účetní,
  • daňového poradce nebo specialistu.
Není žádnou výjimkou, že se různé pozice kombinují a k práci účetní dostanete také na starosti personalistiku ve firmě nebo část marketingu. Často na této pozici můžete také zastávat funkci asistentky či sekretářky, a to především v menších firmách, které potřebují zaměstnávat co nejmenší počet lidí.

Obecně platí, že se účetní stará o celý systém účetnictví dané společnosti, živnostníka nebo firmy. Věnuje se evidenci a úschově daňových dokladů, fakturaci, mzdám, podávání přehledů či přiznání úřadům, ale také kontroluje zápisy účetních jednotek nebo dohlíží na inventury.

Ve větších organizacích nebo například v účetních firmách se každý či každá účetní věnují svému okruhu činností.

1. Náplň práce u hlavní účetní

Na pozici hlavní účetní zodpovídáte za práci svých kolegů, celkovou účetní závěrku a uzávěrku. Dále máte na starosti kontrolu účetních operací a jejich správnosti, a to jak v daňové evidenci, tak v účetnictví. Týká se vás také kontrola správnosti fakturace, pokladních či bankovních dokladů a podobně.

2. Náplň práce: mzdová účetní

Jak už název napovídá, hlavní náplní práce mzdové účetní je správa a evidence mzdových listů, systém odměn zaměstnanců a jeho uvedení do praxe. Zaměstnavatelé se na ni mohou obrátit také v případě dovolených či nemocenských svých zaměstnanců.

Mzdová účetní se nadále věnuje účtování mezd ve firmě, zpracovává platové výměry a často také vede evidenci pracovních smluv či dohod. V rámci této pozice se mnohdy setkáváme se spojením profese personalisty, který nabírá nové zaměstnance a zaškoluje nováčky na svých pozicích.

3. Náplň práce: řadová účetní

Sem řadíme účetní na juniorské úrovni nebo klasické účetní, které vypomáhají ostatním. Nejčastěji se věnují základnímu účetnictví, ale mohou se věnovat i účetním uzávěrkám a podobně.

4. Náplň práce: daňový specialista

Znalost účetnictví se také pojí s problematikou daní. Pokud se tedy rozhodnete zaměřit na tuto oblast, budete se nejčastěji věnovat nejrůznějším daním, jako je daň z příjmů fyzických osob, daň z příjmů právnických osob, DPH, spotřební daně atp.

To vše je samozřejmě potřeba znát a ovládat dle platných právních předpisů a vyhlášek.

Kdo se na tuto pozici hodí?

Výborným základem se stává ekonomické vzdělání ze střední či vysoké školy, ale rozhodně nepředstavuje podmínku. Vaše znalosti a informace z oboru je navíc nutné neustále aktualizovat, a to především po delší pracovní pauze, kterou může představovat třeba rodičovská dovolená, dlouhá nemoc či úraz.

Pro obor účetnictví vám však postačí výuční list v jakémkoliv oboru a rekvalifikační kurz zaměřený na určitou oblast účetnictví. Kurz si můžete nechat proplatit za určitých podmínek od úřadu práce, nebo do svého vzdělání investovat sami. Rekvalifikační kurzy jsou vhodné i pro úplné začátečníky, kteří s tímto oborem zatím nemají žádné zkušenosti. Postačí vám chuť vzdělávat se a můžete se začít věnovat nové oblasti.

Mezi takzvané měkké vlastnosti (soft skills) každé správné účetní patří:
  1. Výborná znalost práce na počítači – jelikož práce s počítačem bude každodenní součástí vašeho pracovního života, je vhodné disponovat dobrou úrovní těchto schopností. Vyhledávání a orientace na internetu, psaní všemi deseti nebo znalosti programů, jako jsou Word, Excel a podobně, se vám jistě budou hodit. Dále se budete muset naučit orientovat v účetním programu.
  2. Komunikační dovednosti – denně přijdete do kontaktu se svými klienty, zaměstnavatelem nebo kolegy. Je tedy vhodné umět předat informace jasně a srozumitelně. Jistě se také setkáte s tím, že bude určité procesy nebo problematiku nutné vysvětlit lidem, kteří se v účetnictví vůbec nepohybují.
  3. Smysl pro organizaci a pečlivost – v neposlední řadě k práci účetní neodmyslitelně patří pečlivost a dobré organizační schopnosti. Chaos a nepořádek zde nemá co dělat.
Program POHODA hravě zvládne účetnictvídaňovou evidenci. Ovládání je snadné a intuitivní, proto se ani začátečník při práci v účetním programu neztratí. POHODA umožňuje i zpracování mezd pro neomezený počet zaměstnanců.

Odměna pro účetní

Jaké ohodnocení můžete očekávat na jednotlivých pozicích? Samozřejmě záleží na vašich zkušenostech, schopnosti domluvit si patřičnou odměnu, lokalitě i na tom, zda pracujete ve firmě nebo na volné noze.

Průměrný hrubý výdělek se však měsíčně pohybuje následovně:
  • hlavní účetní – 29 000 až 62 000 Kč,
  • mzdová účetní – 27 000 až 48 000 Kč,
  • řadová účetní – 24 000 až 44 000 Kč,
  • daňový poradce nebo specialista – od cca 38 000 Kč a více.

Článek byl připravený ve spolupráci se společností Orange Academy s.r.o.
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Rychlé zprávy

Pomoc cestovním kancelářím při sjednání zákonného pojištění

25. 11. 2021 | Na dobu jednoho kalendářního roku poskytne záruka Národní rozvojové banky podporu cestovní kanceláři, která si sjedná ochranu pro případ úpadku. Návrh na rozšíření podpory ve formě záruk schválila již vláda. Záruka může být poskytnuta k jedné pojistné smlouvě se sjednanou pojistnou dobou o délce maximálně 12 kalendářních měsíců v případě, že začátek sjednané pojistné doby nastane od 1. 1. 2022 do 30. 6. 2022. Bankovní záruka bude 75 % z požadované spoluúčasti cestovní kanceláře do 30 % limitu pojistného plnění (maximální pojistné částky). Více informací se dozvíte na webu Ministerstva pro místní rozvoj.
 
Dřívější zprávy

Užitečné informace




Firmy v Pohodě
 
STRADO s.r.o.
účetní služby
www.strado.cz

www.vybaveniprouklid.cz
Váš profi dodavatel kompletního sortimentu pro čištění a úklid.
www.vybaveniprouklid.cz

Daňový kalendář

30. 11. 2021 Daň z nemovitých věcí (2. splátka)
30. 11. 2021 Daň z nemovitých věcí (2. splátka - popl. provozující zeměd. výrobu a chov ryb s daní vyšší než 5000 Kč)
15. 12. 2021 Daň z příjmů (čtvrtletní záloha)
15. 12. 2021 Daň z příjmů (pololetní záloha)

Další termíny

Kurzovní lístek

25,67 Kč
0,190 Kč
22,73 Kč
0,032 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 26.11.2021

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru